Rechercher sur ce blogue

lundi 21 octobre 2013

Le facteur primordial justifiant la radiation de son plaidoyer de culpabilité

Mohamed c. R., 2009 QCCA 2338 (CanLII)


[7]                    M. Mohamed a le fardeau de démontrer des motifs sérieux et valables justifiant la radiation de son plaidoyer de culpabilitéet à cet égard le facteur primordial à considérer est celui du déni de justice. Il doit établir que son plaidoyer de culpabilité a été illégalement inscrit, dans le sens décrit par le juge LeBel dans l'arrêt Duguay, citant les motifs du juge Doherty :
Pour constituer un plaidoyer de culpabilité valide, le plaidoyer doit être volontaire et non équivoque. Il doit aussi être éclairé en ce sens que l'accusé doit connaître la nature des allégations faites contre lui, l'effet de son plaidoyer et les conséquences de celui-ci.
[9]                    En l'espèce, la Cour ne peut conclure que la juge ne s'est pas assurée qu'en tout état de cause M. Mohamed avait réellement l'intention de plaider coupable, tel que l'exige l'article 606 C. crDans l'arrêt Quimper, notre Cour a statué que l'omission de faire une application de l'article 606(1.1) C. cr. n'affecte pas nécessairement la validité du plaidoyer.
[10]               Quant à l'alinéa b)ii) de l'article 606(1.1.) C.cr. qui exige que le juge s'assure que l'accusé comprend la nature et les conséquences de la décision d'enregistrer un verdict de culpabilité, notre Cour, sous la plume du juge Doyon, a récemment rappelé ce qui suit :
57     L'argument porte ici sur l'interprétation de l'alinéa b) ii).
58     L'auteur E. G. Ewaschuk rappelle, à cet égard, que "knowledge of the consequences of the plea relates to the immediate consequences of the plea, but not the full consequences of the plea, e.g. the fact that the accused may be deported". Je crois que la validité du plaidoyer de culpabilité ne peut davantage être remise en question parce que les appelants ne savaient pas que la LERDS [Loi sur l'enregistrement de renseignements sur les délinquants sexuels] entrerait par la suite en vigueur.
59     Dans R. c. Lyons, précité, le juge La Forest rappelle qu'un plaidoyer de culpabilité est valide même si l'accusé n'a pas été avisé que le Ministère public pourrait demander à la cour qu'il soit déclaré délinquant dangereux. Le même raisonnement a été suivi dans l'arrêt R. v. Hoang alors que le juge Wittmann est d'avis que "the requirement that the accused understand the nature and consequences of a guilty plea is not a requirement to canvas every conceivable consequence which may result or may be foregone. Such a requirement would be a practical impossibility" . [Référence omises.]
[11]               Selon ces principes, le fait que M. Mohamed ne savait pas qu'un verdict de culpabilité entraînerait automatiquement une ordonnance de prélèvement d'ADN n'a pas vicié le caractère libre et éclairé de son plaidoyer.
[12]               Finalement, la Cour doit évaluer si la défense de légitime défense que M. Mohammed souhaiterait présenter à son procès a une chance raisonnable de succès. Au‑delà de l'argument de la poursuite selon lequel, à défaut de reprocher à Me Nguyen de l'avoir mal informé quant à une défense possible, M. Mohamed ne peut pas plaider que sa décision à cet égard n'était pas libre et éclairée et que son plaidoyer constitue un déni de justice, la Cour estime qu'il n'a pas démontré de chance raisonnable de succès de sa défense, considérant les critères établis pour une telle défense dans l'arrêt Hébert.
[13]               M. Mohamed n'a donc pas établi par prépondérances des probabilités que son plaidoyer de culpabilité n'était pas libre, volontaire et non équivoque et qu'il constitue un déni de justice.

jeudi 17 octobre 2013

Ce que constitue une question suggestive

R. c. Beaupré, 2004 CanLII 25782 (QC CQ)



[131] Dans l'examen de la crédibilité, le Tribunal considère également la présence ou non de questions suggestives, lors de l'interrogatoire principal d'un témoin. Une question suggestive est une question qui, par son contenu ou sa forme, indique au témoin la réponse recherchée par la personne qui l'interroge, ou qui présume l'existence d'un fait en litige. La preuve obtenue au moyen d'une question suggestive voit sa valeur probante diminuée.

[132] Le Tribunal va également considérer, au stade de l'analyse de la crédibilité, des incohérences et vérifier si elles ont été neutralisées. De plus, le contre-interrogatoire des témoins du Ministère public à une importance incontestable dans le présent dossier. Il a permis de jauger la fragilité des témoignages de plusieurs témoins du Ministère public et de constater les limites de leur capacité d'observation sur des faits qui se sont déroulés a proximité de l'endroit où ils prenaient place au comptoir bar. Le Tribunal a pu constater les réticences et les hésitations avant que le contre-interrogatoire oblige certains témoins du Ministère public à être plus affirmatif.

mercredi 9 octobre 2013

La rédaction "large" des items recherchés dans la dénonciation à l'appui du mandat de perquisition informatique

R. v. Blazevic and Baba, 2011 ONSC 7549 (CanLII)
[35]        The issue raised by the Defence is that the items in (a) through (f) in Appendix A are overly broad resulting in an overly broad search of the laptop.  As a result, the police’s Charter offending conduct is more egregious and Mr. Baba’s Charter rights were more seriously impacted.
[36]        Were the items to be searched for on the laptop overly broad in the circumstances of this case?
[37]        When the police seize a computer (or any electronic equipment), the police have no detailed information as to what or how the information in the computer is stored.  Nevertheless, the police are required to specify with some particularity what is to be searched and why the police have reasonable grounds to believe the searched items will afford evidence of the offences listed.
[38]        As set out in The Law of Search and Seizure in Canada (6th Edition) James A. Fontana at page 876, the author stated the following:
Where stored data is to be searched for and seized from a computer, the ability of the computer to store amazingly large volumes of material imposes upon the applicant for a search warrant an obligation of special precision in identifying those documents. Descriptions which are suggestive or a “fishing expeditions” must be avoided. A court reviewing the process, however, may evaluate the particularity for the description according to the degree of precision that the facts of the case will permit: Andressen v. Maryland, United Sates v. Timpani.  As with the descriptions of physical documents, description of electronically stored documents may be done by date, subject matter, author, addressee and the character of the document, whether letter, memorandum, report, etc. Where this is not possible, the description should contain some qualifier or limited phrase to distinguish the material sought from innocent data: Re Search Warrant.
[39]             The Court of Appeal in R. v. Jones, 2011 ONCA 632 (CanLII), 2011 ONCA 632 at para 40 stated:
There may be valid reasons, then, why the language used to authorize computer searches may need to be relatively broad in order to cope with the practical realities of an ever-changing and developing age of technology. That said, there must also be some counter-balance to protect the privacy rights of individuals in the contents of their computers. All rights to privacy in the contents of a computer need not be trampled on to achieve the state’s law enforcement objectives in a reasonable fashion.
[40]        The Court of Appeal in Jones, supra at paras 42 and 43 provided some guidance as to how the police might limit the items to be searched:
I do not accept that the right to examine the entire contents of a computer for evidence of one crime (fraud, in this case) carries with it the untrammelled right to rummage through the entire computer contents in search of evidence of another crime (possession of child pornography, in this case) without restraint – even where, as here, the warrant may properly authorize unlimited access to the computer’s files and folders in order to accomplish its search objectives. A computer search pursuant to a warrant must be related to the legitimate targets respecting which the police have established reasonable and probable grounds, as articulated in the warrant.
Here, that focus has been accomplished not by limiting access to the contents of the computer but – as described above – by framing the type of evidence that may be sought (evidence relating to the email transmissions and to counterfeit images) and the crimes to which that evidence relates (possession of stolen property and forgery). The focus on the type of evidence being sought, as opposed to the type of files that may be examined is helpful, it seems to me, particularly in cases where it may be necessary for the police to do a wide-ranging inspection of the contents of the computer in order to ensure that evidence has not been concealed or its resting place in the bowels of the computer cleverly camouflaged.
[41]          In this case, the police did not search the entire laptop.  The search was only for the 6 items listed in Appendix A.  The police did narrow their search. 
[42]        Could the police have limited its list of items such as including a time period?  The police don’t know a time period for limiting emails or the photos because any date limitation would be a guess and might exclude relevant evidence. Further, the police didn't know whether the owner/user used a misleading time period to store the information.
[43]        It was difficult for the police to describe what should be searched for with any degree of precision and this factor needs to be taken into account in determining the reasonableness of the police actions in this case.  Keeping this in mind, it is not surprising that the list of items to be reviewed will be, to some extent, broad and will likely include some information which is not relevant.
[44]        The protection of an “untrammelled” search of the computer comes at two stages as was done in this case.  The first when a “reasonable list” of what is to be searched in the computer is set out in the search warrant (based on reasonable grounds that a search of these items will afford evidence of the offences) as this limits what the TCU officer copies from the mirror copy into the extraction copy.  The second is when a “cursory review” is done of the extraction copy by the investigating officer but only relevant information is then retrieved by the TCU for the investigating officer’s use. Provided these two steps are reasonably done in the circumstances of the case, there is a reasonable balancing of the individual’s privacy rights to the contents of their computers and the state’s law enforcement objectives.
[47]        In this case the police sought to limit their search to specific items of the computer set out in Appendix A of the search warrant.  This was not a search of the entire computer. Significant information from the laptop was not the subject of the search warrant.  Constable McFadden clearly gave some thought to specifically what items within the laptop were to be searched.
[48]        Let me state that if the police had included the “conspiracy offence” or “unlawful confinement” in Appendix B, there would have be no issue that Appendix A was reasonable in the circumstances as there were reasonable grounds to believe that the specified items in the laptop described in Appendix A would provide evidence of the "conspiracy" or “unlawful confinement” offence.  That does not mean I found there was no connection between the items listed in Appendix A and the offences listed in Appendix B. There was suspicion or speculation that the items listed could provide evidence to support the possession of stolen property and possession of the firearms offences.  However, in my view, the suspicion or speculation did not amount to reasonable grounds to believe that the items listed would afford evidence of the offences listed in Appendix B.
[49]        Starting with items (e) and (f), these items were clearly relevant to determine the ownership of the laptop. Otherwise, any relevant information on the laptop could not be specifically associated with any of the 6 men let alone Mr. Baba.  I see no difficulty with these two items.
[50]        With respect to items (a) and (c), this information could reasonably be suspected to disclose communications between Mr. Baba and the other men (and possibly) others with respect to possession of firearm and the reason for why the men had a firearm. While not meeting the reasonable grounds test required in S. 487 of the Criminal Code, there is a connection between the information to be disclosed by these items and the offences set out in Appendix B.
[51]        With respect to item (b) this information could reasonably be suspected to disclose the reason the men were behind the strip mall with a firearm because the men were using the laptop when Constable Salvatore arrived.    Again, while not meeting the reasonable grounds test required in S. 487 of the Criminal Code, there is some connection between the information to be disclosed by these items and the offences set out in Appendix B.
[52]        With respect to items (d), the information from this item had relevancy as to the ownership of the laptop and one photo initially appeared to be the same firearm.  As a result, I have no difficulty with this item.  I note that the information from this item could also be reasonably suspected to disclose information with respect to possession of firearm and the reason for why the men had a firearm. 
[53]        I conclude this list of items in Appendix A, while not meeting the reasonable grounds test, was not deliberately designed as a fishing expedition or deliberately drawn so unnecessarily broad to aggravate the seriousness of the police conduct in this case.  The police had a reasonable basis for the list of items in Appendix A given their investigation into the conspiracy, but also had some basis to connect them to the offences in Appendix B.  I find there was no bad faith or deliberate attempt by the police to breach the owner of the laptop's privacy rights by broadly listing the items in Appendix A.
[54]        Any warrantless and unlawful search necessarily infringes a person's privacy interests.  However, does the list of items in Appendix A further aggravate the impact of the breach on Mr. Baba’s Charter rights?  
[55]        The Defence submits the police reviewed more private information of Mr. Baba from the laptop than was necessary.  Even if this was the case, the extent of the impact on Mr. Baba's Charter right was ameliorated by the cursory search by Constable Hawkins.  It is clear the law provides that once the information has been retrieved from the computer, the police are necessarily permitted to view the information in a cursory fashion to determine what if any is relevant to the offences.  See Jones, supra at para 44.
[56]        Constable Hawkins' initial search of the extraction copy was cursory and the only evidence designated by Constable Hawkins was extremely limited in scope and quantity.  
[57]        While access to the information by the police is the breach of the privacy right, given the Defence submission was the information obtained a further aggravation of the breach of Mr. Baba’s privacy rights?
[58]        With respect to the photos designated by Constable Hawkins, there were very few personal in nature – photos of Mr. Baba and photos of some weapons.  Other photos were publicly available information such as Google maps or photos of homes from the street.  With respect to the internet usage of usfleettracking.com, what must be remembered was this information tracked the GPS which had been placed on Marcel Jones’ vehicle - Mr. Jones' privacy interest was affected and not Mr. Baba except to the extent that the police were able to confirm the information was on his laptop. 
[59]         Other than the fact the search of the laptop (and hence the retrieval of any information in the laptop) was an unwarranted search and a breach of Mr. Baba’s privacy rights, there is no further aggravating factor arising from the description in Appendix A as suggested by the Defence.

Les principes de la perquisition informatique

R. v. Blazevic and Baba, 2011 ONSC 7444 (CanLII)
[21]            The recent decision in R. v. Jones, 2011 ONCA 632 (CanLII), 2011 ONCA 632 the Court of Appeal makes it clear that:
                                i.            an individual has a high privacy interest in the information in his computer;
                              ii.            any search of a computer is a significant intrusiveness into a person's privacy;
                           iii.            the importance that any search of the computer be lawful; and
                           iv.            any search be limited, to the extent reasonable possible, so as to minimize the intrusion into the individual's privacy interest.

Les principes à la base de la protection contre les fouilles, perquisitions et saisies abusives

R. v. Jones, 2011 ONCA 632 (CanLII)


[18]         Section 8 of the Charter provides that “everyone has the right to be secure against unreasonable search or seizure.”  The general principles underlying that protection are well-established, but warrant repeating.
[19]         A search and seizure is only lawful if it is authorized by law and if both the law and the manner in which the search is carried out are reasonable: R. v. Collins1987 CanLII 84 (SCC), [1987] 1 S.C.R. 265, at p. 278; Law, at para 29.  The onus is on the person seeking to establish the breach to show that his or her s. 8 rights have been violated.  A warrantless search is prima facie unreasonable, however, and therefore a breach of s. 8, and the onus is on the Crown in such circumstances to prove that such a search was reasonable.
[20]         To give effect to the s. 8 right involves an assessment in each case of whether the public’s interest in being left alone by government must give way to the government’s interest in intruding on the individual’s privacy in order to advance its goals – in particular, those related to law enforcement.  The Charter’s bias is in favour of the former and, accordingly, in order to prevent unjustified searches, a legally valid pre-authorization, such as a warrant, is a pre-condition to a lawful search and seizure, where it is feasible to obtain one.  See Hunter v. Southam Inc.,[1984] 2 S.C.R. 145 at pp. 159-161. 
[21]         As Hunter and its progeny tell us, the primary value underpinning the s. 8 right is the need to protect an individual’s reasonable expectation of privacy in the target of the proposed search against unreasonable intrusion by the State: see also, for example, R. v. Dyment 1988 CanLII 10 (SCC), [1988] 2 S.C.R. 417, at pp. 426-27; R. v. Edwards1996 CanLII 255 (SCC), [1996] 1 S.C.R. 128, at paras. 30 and 32; R. v. Law2002 SCC 10 (CanLII), [2002] 1 S.C.R. 227, at paras. 15-16.  The privacy expectation encompasses not only property interests but personal and informational privacy too.  As Bastarache J. observed in Law, at para 16:
This Court has adopted a liberal approach to the protection of privacy.  This protection extends not only to our homes and intimately personal items, but to information which we choose ... to keep confidential. 
[22]         Here, we are concerned with the respondent’s reasonable expectation as to his informational privacy.  Sopinka J. defined the essential nature of this interest in R. v. Plant 1993 CanLII 70 (SCC), [1993] 3 S.C.R. 281.  At p. 293, he said:
In fostering the underlying values of dignity, integrity and autonomy, it is fitting that s. 8 of the Charter should seek to protect a biographical core of personal information which individuals in a free and democratic society would wish to maintain and control from dissemination to the state.  This would include information which tends to reveal intimate details of the lifestyle and personal choices of the individual. [Emphasis added.]

Les déclarations antérieures compatibles sont généralement inadmissibles

R. c. Stirling, 2008 CSC 10 (CanLII), [2008] 1 RCS 272

Lien vers la décision

[5]                              Il est bien établi que les déclarations antérieures compatibles sont généralement inadmissibles (R. c. Evans1993 CanLII 102 (CSC), [1993] 2 R.C.S. 629; R. c. Simpson1988 CanLII 89 (CSC), [1988] 1 R.C.S. 3; R. c. Béland1987 CanLII 27 (CSC), [1987] 2 R.C.S. 398).  Il en est ainsi parce que, règle générale, on considère que ces déclarations n’ont pas de force probante et qu’il s’agit de déclarations intéressées (Evans, p. 643).  Toutefois, il existe plusieurs exceptions à cette règle générale d’exclusion, dont celle voulant que les déclarations antérieures compatibles soient admissibles lorsque la fabrication récente de certains segments d’un témoignage est évoquée (Evans, p. 643; Simpson, p. 22‑23).  Il n’est pas nécessaire que la fabrication récente soit alléguée expressément pour que les déclarations soient admissibles par application de cette exception — il suffit qu’il ressorte des circonstances de l’affaire que « la position apparente de la partie adverse [est] qu’il y a eu invention » (Evans, p. 643).  Il n’est pas non plus nécessaire que la fabrication soit particulièrement « récente », puisque ce n’est pas son caractère récent qui importe, mais plutôt la question de savoir si le témoin a inventé une histoire à un moment quelconque, après l’événement au sujet duquel il témoigne (R. c. O’Connor 1995 CanLII 255 (ON CA), (1995), 100 C.C.C. (3d) 285 (C.A. Ont.), p. 294‑295).  Les déclarations antérieures compatibles ont une valeur probante dans ce contexte, lorsqu’elles peuvent démontrer que le témoin a donné une version identique des faits même avant d’avoir une raison d’inventer une histoire.

jeudi 3 octobre 2013

La fonction principale de l'enquête préliminaire est de déterminer si le ministère public a présenté une preuve suffisante pour justifier la tenue d'un procès

R. c. Bouchard, 2009 QCCQ 17348 (CanLII)


[3]               La fonction principale de l'enquête préliminaire est de déterminer si le ministère public a présenté une preuve suffisante pour justifier la tenue d'un procès.
[4]               Selon les termes de l'article 548(1), le devoir imposé au juge qui préside l'enquête préliminaire est le même que celui du juge du procès siégeant avec un jury. Le juge doit décider s'il existe de la preuve sur chacun des éléments essentiels de l'accusation et à l'égard desquels un jury pourrait conclure à la culpabilité de l'accusé.
[5]               Le critère demeure le même, qu'il s'agisse d'une preuve directe ou d'une preuve circonstancielle.
[6]               S'il s'agit d'une preuve circonstancielle à l'égard d'un des éléments constitutifs de l'infraction alléguée, le tribunal doit décider si la preuve de cet élément de l'infraction peut raisonnablement être inférée de la preuve circonstancielle.
[7]               Comme le mentionne le juge en chef McLachlin au nom de la Cour suprême dans R. c. Arcuri :
« [23] […] Pour répondre à cette question, le juge doit nécessairement procéder à une évaluation limitée de la preuve, car la preuve circonstancielle est, par définition, caractérisée par un écart inférentiel entre la preuve et les faits à être démontrés — c’est-à-dire un écart inférentiel qui va au‑delà de la question de savoir si la preuve est digne de foi […] le juge doit évaluer la preuve [circonstancielle], en ce sens qu’il doit déterminer si celle-ci est raisonnablement susceptible d’étayer les inférences que le ministère public veut que le jury fasse.  Cette évaluation est cependant limitée.  Le juge ne se demande pas si, personnellement, il aurait conclu à la culpabilité de l’accusé.  De même, le juge ne tire aucune inférence de fait, pas plus qu’il apprécie la crédibilité.  Le juge se demande uniquement si la preuve, si elle était crue, peut raisonnablement étayer une inférence de culpabilité.
[…]
[34] […] si le ministère public se fonde sur une preuve circonstancielle, le juge présidant l’enquête préliminaire doit alors procéder à l’évaluation limitée de l’ensemble de la preuve (c.-à-d. qui comprend la preuve de la défense) afin de déterminer si un jury équitable ayant reçu des directives appropriées pourrait raisonnablement parvenir à un verdict de culpabilité. »

Le dédommagement à la victime doit toujours être envisagé lors de la détermination de la peine

L’obligation de prise de notes varie selon le contexte et le rôle occupé par le policier

R. c. Viau, 2022 QCCS 1636 Lien vers la décision [ 547 ]       Le Tribunal rejette la prétention de l’accusée à l’effet que les  will say  n...